Jeg hedder Hanne, og har været dagplejer siden 1995.
I min dagpleje vægter jeg højt, mit samvær med børnene, at give omsorg, tryghed og nærvær, så børnene trives, og udvikler sig.
Hver dag, når alle børnene er kommet, har vi samling, hvor vi starter med at synge navnesangen. Så læser vi en bog, og et par rim og remser.
Bagefter vælger børnene på skift, en sang fra sangskuffen.
Mit mål med samlingen er, at alle børn byder ind i børnefællesskabet, at vi har et sprogstimulerede læringsrum, og genkendelighed.
Jeg arbejder med de styrkede lærerplaner, hvor jeg laver læringsmiljøer inden for de 6 kompetencer.
Her er der fokus på børnefællesskaber, og jeg fordyber mig i, hvad der optager børnene. Jeg har dagligt fokus på sproglig opmærksomhed.
Vi snakker rigtig meget, b.la. om hvad vi laver og om oplevelser, som børnene har haft.
Vi læser bøger, rim og remser, vi synger, laver sanglege, og vi spiller spil.
Vi bruger meget biblioteket i byen, hvor vi låner og læser bøger, og her har vi også leg og læring.
Vi er ude og lege hver dag, hvor børnene b.la. kører ræs på scooterne, rundt om legehuset, i min indkørsel, og vi leger i legehuset og i sandkassen.
Indenfor leger vi i køkkenet, og på legeværelset, og jeg har et stort bryggers, hvor børnene eksperimenterer, med forskellige måder, at bruge kroppen på. Her øver de sig i, at lave kolbøtter, og i forskellige måder, at komme ned ad rutsjebanen på.
Vi går til gymnastik, én gang om ugen, hvor vi tumler, og udforsker hvad vi kan med vores kroppe, b.la. på de forskellige redskaber.
Vi går også ture i nærområdet - vi er nemlig så heldige at have både en legeplads, dådyr, Ubby mølle, og Troldeskoven tæt på.
Vi går også i legestue, én gang om ugen, hvor vi mødes med de andre dagplejere, og deres børn.
Det styrker børnene socialt at være en del af et større fællesskab. I legestuen laver vi også læringsmiljøer, indenfor de styrkede lærerplaner.