Mit navn er Gitte, og jeg blev dagplejer i 2017. Jeg er uddannet pædagog.
Jeg vægter højt at der er tid og plads til det enkelte barn. Jeg ser efter barnets signaler og anerkender der hvor det er.
Jeg vægter legen højt. Derigennem kan børn lære rigtig meget om at løse konflikter, at fordybe sig og at være sociale.
Jeg vægter det motoriske højt, hvor vi bruger/udfordre kroppen hver dag.
Indenfor har jeg køkken, stue + gang, hvor der er legekøkken, lego, dukker, biler og bøger.
Udenfor har jeg en stor have med gynger, sandkasse og rutsjebane.
I vores nærområde er vi tæt på skov og grønne arealer, som vi også benytter.
Dagene i min dagpleje er bygget op, så de stort set er ens. Barnet kommer i dagpleje, måske skal der spises morgenmad. Vi leger indtil alle er kommet. Afhængig af tidspunktet holder vi samling og derefter spiser vi formiddagsmad. Så er det tid til aktiviteter og udeleg. Vi spiser middagsmad omkring kl. 11, hvorefter børnene sover. Når alle er vågnet er det tid til frugt, hvorefter vi leger inde eller ude, til børnene er hentet.
Jeg snakker rigtig meget om hvad vi skal lave i løbet af dagen, så børnene er forberedte på næste aktivitet.
Mine faste rutiner er formiddagsmad med samling, udelivet med naturen omkring os.
Når vi leger tager jeg udgangspunkt i barnets interesser og følger barnets spor. Vi leger mange rollelege. F.eks. leger vi med dukker og legekøkkenet og biler. Men vi bygger også med klodser og læser bøger og hører musik og danser.
Vi finder til bobles frem og laver motorik baner. Nogle gange laver jeg banerne, andre gange er det børnene. Ude har jeg balancebomme og gynger. Når vi går tur, går vi på line på kantstenen og vi bruger skoven meget til at træne motorikken, når vi går rundt i skovbunden eller leger på legepladsen.
Vi bruger skoven hele året og følger årets gang og de skiftene årstider. Vi undersøger dyrelivet og plukker blomster, finder kastanjer, sten og tumler på legepladsen.
Vi går i legestue hver 14 dag, sammen med 2 andre dagplejere og deres børn, så vi lærer at begå os i større grupper. Derudover går vi ofte på besøg hos andre dagplejere eller mødes i skoven og på legepladser.
Mine nøgleord er:
- Omsorg/nærvær
- Genkendelighed/struktur
- Læring/udvikling